Introduktion
När man pratar om landningssidor inom digital marknadsföring, handlar det om att skapa specifika webbsidor för ett visst kundsegment. Detta tillvägagångssätt grundar sig i tanken om att en träffsäker marknadsföring består av specifika erbjudanden till specifika kundsegment. Den ökande användningen av landningssidor kan delvis förklaras av att stora mängder data har blivit tillgängligt under det senaste åren. Genom att använda denna datan kan man utforma väldigt specifika erbjudanden och därför vill man ha webbsidor som bemöter specifika kundsegment med specifika försäljningsargument.
Vad ska finnas med på landningssidor?
Det finns inte en magisk mall man kan använda för att bygga konverterande landningssidor. Däremot finns det ett flertal element som bör förekomma om man vill har en högkonverterande landningssida.
- Ett specifikt värdeerbjudande
- Bevis på att din lösning ger resultat
- En tydlig call-to-action
Ett specifikt värdeerbjudande kan exempelvis vara hemsidor för tandläkare. Det är viktigt att trycka hårt på att din tjänst eller vara är speciellt utformad för kundsegmentet. I exemplet om hemsidor för tandläkare kan man skriva…
Våra hemsidor hjälper dig att fånga in nya patienter samt integrera dem rakt in i din kalender, så att du kan ha fullt fokus på vad du gör bäst – att ge grym tandvård.
I detta exempel lyfter vi fram både vår tjänst hemsidor, samt till vilket kundsegment vi riktar oss till. Vi positionerar vår produkt. Dessutom beskriver vi en fördel med att använda våra hemsidor – just att tandläkaren spara tid och energi på bokningar.
Vidare så ser vi att en viktig komponent till en landningssida är att visa upp bevis på att ens lösning ger resultat. Säljer man en produkt genom exempelvis webbshop, kan det vara smart att plocka ut några recensioner som tidigare kunder har lämnat. Om man däremot jobbar med exempelvis B2B-försäljning av tjänster kan det vara en god idé att spela in en kort video där kunden får berätta vad de tyckte.
Slutligen är ser vi att en tydlig call-to-action är en av de viktigaste komponenterna för att skapa en träffsäker landningssida. Detta konverteringsmål kan skilja sig på flera olika sätt men handlar ofta om att man vill få besökaren att boka ett möte eller köpa en produkt. Ett smidigt sätt att konvertera en besökare till att boka ett möte är genom att erbjuda en interaktiv kalender. I den interaktiva kalendern kan besökaren välja en lucka i din kalender som passar er båda. Om man istället vill konvertera en besökare till ett köp, kan det vara en smart idé att ha en tydlig lägg-till-i-varukorgen-knapp. Är det en lite större produkt kan det vara en idé att skriva ut sitt nummer eller sin mail för att fortsätta med försäljningen genom andra kanaler.
Behöver du hjälp med dina landningssidor?
Har du en vara eller tjänst som du vill marknadsföra på nätet? Oavsett om du jobbar med betalda annonser eller sociala medier kommer du förr eller senare se värdet i att ha konverterande landningssidor. Vi hjälper dig gärna att skapa landningssidor, oavsett vilka plattformar du jobbar med idag. Bläddra ner och tryck på bli kontaktad så tar vi det därifrån. Är du inte helt övertygad ännu? Kolla våra tidigare kundcases.