Tecknad person pekar på stor alarmklocka

Automatisera din webbplats för att öka effektiviteten

Inledning

Det finns flera olika sätt att mäta effektiviteten av en hemsida, exempelvis hur högt den visas hos sökmotorer, hur snabbt den laddas, eller hur mycket tid det tar att hantera den. I denna artikel tar vi upp några sätt att öka din hemsidas effektivitet genom att automatisera delar av den, främst att minska tiden för administration.

Många funktioner på en hemsida kräver mycket tid att administrera, till exempel att uppdatera SEO-information, uppdatera sidans tekniska infrastruktur, eller att hantera produkter på en e-handel. Genom att automatisera vissa delar av en hemsida, frigör du tid till att fokusera på annat inom verksamheten. För att hantera nytt innehåll kan man exempelvis schemalägga när det ska publiceras. Tänk på att inte alla delar kanske är lämpliga att automatisera, läs gärna vår artikel om att uppdatera WordPress här.

Effektivisera kundkontakten

Andra saker som ofta tar tid i samband med hemsidor är att hantera kundkontakten. Detta kan ofta effektiviseras av att använda exempelvis kontaktformulär för att säkerställa att kunden skickar in informationen du söker vid första kontakt. Efterfrågar man mycket specifik information vid en första kontakt, kan man bygga större kontaktformulär såsom med Typeform. För att vidare göra kundhanteringen enklare på hemsidan, läs artikeln om hur du kan förbättra din kundservice online med dessa 3 trick.

Optimering för sökmotorer

Det krävs ibland en hel del arbete med att optimera en hemsida för sökmotorer såsom Google och Bing, men tack vare vissa tjänster och funktioner går en hel del att automatisera och förenkla. Verktyg såsom Yoast kan använda AI för att hjälpa dig att skapa utdrag och metatexter (kortare text som beskriver inlägg) till dina inlägg och nyheter. Det finns även verktyg som kan hjälpa dig att upptäcka långsamma sidor som behöver åtgärdas, vilket både resulterar i en bättre position hos sökmotorerna, men även en snabbare hemsida för dina besökare.

Effektivisera hastigheten

Inte nog med att en snabbare hemsida resulterar i mindre tid att hantera den (det går rent ut sagt snabbare att ladda!), kunderna är också nöjdare med en snabb hemsida. En snabbare laddningstid förbättrar användarupplevelsen markant genom att reducera väntetid och öka tillgängligheten. Detta kan leda till ökad användarinteraktion, lägre avvisningsfrekvens och förbättrad konverteringsgrad. Genom att optimera och automatisera hastighetsförbättringar kan du inte bara öka webbplatsens effektivitet utan också stärka ditt varumärkes rykte och kundnöjdhet. Vidare läsning i vår artikel om hur du optimerar din webbplatshastighet för nöjdare kunder.

Analys och statistik

Att hålla koll på hemsidans statistik och producera rapporter tar också tid, men rapporterna kan (tro det eller ej) också automatiseras! Google Analytics är bland de allra vanligaste verktygen för att samla information om användares beteenden och konverteringsfrekvens. Dock kan Google Analytics vara ganska överväldigande och därför kan det vara bra att skapa en återkommande rapport med just den data du är intresserad av. Till exempel erbjuder Google Looker Studio för att behandla och visualisera data från bland annat Google Analytics och Google Ads, men många andra datakällor än Googles egna kan kopplas ihop. Man kan även välja att få rapporten skickad till sig på ett givet intervall. Då slipper du skapa en ny rapport varje gång du vill ta ut statistik för din hemsida, men du kan när som helst lägga till fler datakällor och stapeldiagram i rapporten om det är något du saknar.

För analyser och insikter om din hemsida kan AI hjälpa dig att ta fram. Många gånger är för mycket data svårt att sortera igenom och dra slutsatser om. Men bland annat Google arbetar mer och mer med att ta fram AI-tjänster för att förenkla arbetet med insikter.  I Google Analytics finns ett verktyg för just detta, Analytics Insights. Här kan man både få automatiserade insikter med hjälp av AI och sätta upp egna automatiska insikter.

Sammanfattning

Att hantera en hemsida kan ta mycket tid, men det finns gott om sätt att effektivisera hanteringen av det. En hel del kan automatiseras tack vare diverse verktyg, och annat kan hjälpas av AI. Naturligtvis kan vi hjälpa till med allt som står i artikeln, kontakta oss om det låter intressant!

Hej!

Vi ser fram emot att höra från dig och vi lovar att svara så fort vi kan!